چطور زغال فعال بسازیم ؟

زغال فعال خاصیت ضد میکروبی دارد از این ماده در تصفیه کننده های هوا و آب به منظور جذب سموم و میکروب ها استفاده می شود کاربرد دیگر آن استفاده در مواد شوینده مانند شامپو ، مایع ظرفشویی و … است.

از زغال فعال با نام های کربن اکتیو نیز یاد می شود ،به منظور جذب حداکثری سموم سطح این ماده با استفاده از موادی مانند کلرید کلسیم و آبلیمو که خاصیت خورندگی دارند متخلخل می گردد.

همچنین از خواص این نوع زغال برای ساخت ماسک پوست و مو نیز استفاده می شود.

چطور زغال فعال بسازیم ؟

مواد مورد نیاز برای ساخت زغال فعال

۱-زغال چوب یا زغال نارگیل

۲-کلرید کلسیم یا آبلیمو

روش ساخت

۱-زغال چوب و یا زغال پوست نارگیل تهیه کنید و آن را در کیسه و یا بسته ای قرار داده و با استفاده از چکش خورد کرده و تکه های خورد شده را مجدد پودر کنید.

۲-پودر بدست آمده را الک کنید تا یکدست شود.

۳-پودر بدست آمده را پهن کنید تا با جریان هوا کامل خشک شود.

ساخت زغال فعال

اضافه کردن آبلیمو برای ساخت زغال فعال

۱- آبلیو  یا کلریدکلسیم را در نسبت یک به سه به آب اضافه کنید. ( ۱ آبلیمو ۳ آب )

۲-محلول ترکیب شده آب و آبلیمو ( یا کلرید کلسیم ) را در یک ظرف مقاوم و ضد زنگ بریزید. ( به دلیل خاصیت اسیدی ضعیف آبلیمو یا کلریدکلسیم)

۳-پودر الک شده زغال را به محلول اضافه کرده و با قاشق مقاوم ضد زنگ هم بزنید. این کار را تا جایی که محلول به حالت خمیری در بیاید ادامه دهید.

۴-درب ظرف را ببندید و تا زمانی که  حلول نیمه خشک شده است در حدود بیست و چهار ( ۲۴ ) ساعت منتظر بمانید.

۵-ماده نیمه خشک را در ظرف مناسب ریخته و با شعله ملایم آن را در حدود ۲-۳ ساعت بپزید تا کامل خشک شود.

۶-زغال فعال شما آماده است آن را تا زمان استفاده در کیسه ای در بسته نگهداری کنید.

ساخت زغال فعال برای فیلتر های هوا

برای ساخت این نوع فیلتر ها می بایست قالب مناسب فیلتر را ابتدا بسازیم ، از ابعاد فیلتر قبلی هوای خود استفاده کنید و در مرحله ای که زغال فعال خمیری شکل است و مدت ۲۴ ساعت برای نیمه خشک کردن آن اقدام میکنید می توان ماده خمیری را به حالت قالب در آورد و پس از خشک کردن و حرارت دادن از آن به عنوان فیلتر هوای استفاده نمود.

ساخت زغال فعال برای فیلتر آب

فیلتر های آب برای تصفیه و یا فیلتر های آب آکواریوم از محفظه ای استوانه ای شکل که حاوی زغال فعال هسند استفاده می کنند از این محفظه در مرحله ۴ می توانید به منظور قالبگیری استفاده نمایید.

ساخت زغال فعال برای ماسک های تنفسی

در ماسک های تنفسی چهار لایه می توان از پودر زغال فعال استفاده کرد به این طریق لایه ماقبل آخر ماسک را کاملا مرطوب کرده و به مدت ۴۸ ساعت در پودر زغال فعال بگذاریم.

دستگاه های مخصوص به منظور ترکیب زغال با پارچه با سرعت بالا سبب یک پارچگی زغال فعال با پارچه در سریعترین زمان می شود. ماسک تنفسی با بالاترین درجه شامل لایه ای از نقره جهت مقابله با قارچ و باکتری و لایه دیگر دارای کربن فعال است.

توجه: برای ساخت زغال اکتیو شده حتما می بایست از زغال چوب مرغوب و یا زغال پوست نارگیل استفاده شود ، زغال های فشرده یا زغال خود سوز برای زغال فعال مناسب نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید